Agenda 21: Tele-Praca, Tele-zakupy i masowy transport miejski.
Susan Jones, CNSNews.com
USA
2013-03-17
Administracja Obamy zakłada "nisko-emisyjną, o niskiej konsumpcji ropy" przyszłość, gdzie tele-pracujący amerykanie, robiący tele-zakupy, będą chodzić, jeździć rowerem. Będą wykorzystywać samochody w grupach osób podwożących się wzajemnie do pracy lub tranzyt miejski, jeżeli w ogóle będą musieli opuszczać okolicę.
Badanie wydane w piątek mówi, że USA ma potencjał, aby zmniejszyć zużycie ropy naftowej i zanieczyszczeń w sektorze transportowym o ponad 80 procent do roku 2050. Innymi słowy, samochody napędzane benzyną, jak dinozaury, mogą przejść do historii, a wielu Amerykanów może skończyć żyjąc w zaplanowanych, o różnym przeznaczeniu dzielnicach, wybudowanych wzdłuż masowych linii tranzytowych, gdzie będą poruszali się pieszo.
Jest to wizja spójna z tym co planują największe korporacje świata, przedstawione w zamieszczonym poniżej filmie. Forum for the future sponsorowane jest m.in. przez Vodafone, Basf, Skanska, Lafarge, Panasonic, Pepsico, Shell, Nike, Kyocera, Bank of America, Jaguar, Levi Strauss co, AkzoNobel, Aviva, Haineken, Tesco, Sony, Tui, Cargill, Tetra Pak, eBay, WWF:
Badanie zatytułowane Transportation Energy Futures oferuje "szerokie podejście", w tym zwiększone zużycie paliwa w odniesieniu do wszystkich typów pojazdów; zredukowanie wykorzystania transportu samochodem, oraz szerokie wykorzystanie niskoemisyjnych paliw, takich jak biopaliwa, energię elektryczną i wodór.
W ramach sekcji "Wymagania transportowe" raport widzi możliwości oszczędzania energii "poprzez rozwój społeczności, budując strategie ochrony środowiska."
Dla rządu, oznacza to "inteligentny wzrost".
Aglomeracje o wyższej gęstości (więcej ludzi żyjących na tym samym obszarze w mniejszych domach), mających wiele zastosowań (zakupy i inne usługi) oraz dzielnice gdzie komunikacja odbywa się pieszo przyczynią się do zmniejszenia podróży pojazdami i zmniejszenia zużycia energii, czytamy w raporcie.
Zachęcając do efektywnego wykorzystania gruntów, "Raport wzywa do rozszerzonych federalnych wysiłków na rzecz wpływania na rozwój poprzez decyzje finansowe.”
Rząd już działa w tym kierunku: "Planowanie inicjatyw w wielu regionach i społecznościach w całym kraju zostało skierowane na zmianę użytkowania gruntów, w celu zmniejszenia zużycia energii, transportu, zmniejszenia emisji i by osiągnąć związane z tym korzyści", czytamy w raporcie.
Raport precyzyjnie określa "opcje federalnej polityki" mające na celu wspieranie inteligentnego wzrostu i zniechęcanie do jeżdżenia, w następujący sposób:
- Finansowanie bezpośrednio dla skutecznego rozwoju, w tym środki pieniężne dla zintegrowanego planowania, infrastruktury transportu, i innych projektów i działań, przyznawane na podstawie kryteriów mających kształtować pożądane wzorce wzrostu;
[...] Raport stwierdza, że podczas gdy większość organów regulujących użytkowanie gruntów zawartych jest we władzach lokalnych i stanowych, to federalna polityka pośrednio miała ogromny wpływ na rozwój miast, w wyniku inwestycji transportowych (zwłaszcza autostrad międzystanowych) oraz polityki rozwoju budownictwa mieszkaniowego i miejskiego (np. kredyty hipoteczne).