Nazwa użytkownika
Hasło
 
  Przypomnij hasło
Przyszłość pojazdów bezzałogowych.
PrisonPlanet.pl
Polska
2012-08-15
Globalne trendy
Prawdopodobnie każdy oglądał film pt. "Terminator" przedstawiający przyszłość w której maszyny przemierzają świat aby zabić wszystkich ludzi broniących się w podziemnych kompleksach. Film ten, mimo, że wydawał się być fikcją 15 lat temu, dziś staje się szybko rzeczywistością. Wraz z wystrzeleniem w 2008 roku systemów satelitarnych o nazwie Skynet (dokładnie taka sama nazwa pojawia się w filmie) pozwalających na obsługę floty bezzałogowej fundament pod rozwój technologii został położony.

Jaki jest jednak dokładny cel rozwoju tej technologii, która na pierwszy rzut oka jest jedynie rozwinięciem technologii typu GPS i prymitywnej robotyki? Szukając odpowiedzi na to pytanie natknęliśmy się na dokument Departamentu Obrony USA (DoD) zatytułowany FY 2009–2034 Unmanned Systems Integrated Roadmap, który jasno opisuje ścieżkę rozwoju tej technologii do roku 2034. 

We wstępie dokumentu możemy przeczytać: (str 7) "W odpowiedzi na zapotrzebowanie walczących, Departament nadal agresywnie inwestuje w rozwój bezzałogowych systemów i technologii. Te inwestycje przekształciły bezzałogowe systemy będące głównie zdalnie sterowanymi platformami do pojedynczych misji w coraz bardziej autonomiczne i wielozadaniowe systemy. [...] Ten dokument zawiera wizję i strategię dla systemów bezzałogowych lotnictwa UAS (Unmanned Aircraft System), bezzałogowych pojazdów naziemnych UGV i UMS (zdefiniowanych jako bezzałogowe pojazdy podwodne (UUVs) oraz bezzałogowych pojazdów powierzchniowych (USV)), który koncentruje się na osiągnięciu ich zdolności bojowej. Jego nadrzędnym celem, zgodnie z wytycznymi Planowania Obrony (DPG), jest skupienie się departamentu i agencji wojskowych obrony na inwestycjach w bezzałogowe systemy i technologie spełniające priorytetowe zapotrzebowanie dla zdolności bojowych, które obejmują:
Cel 1. Poprawa skuteczności COCOM (Combatant Commander) i narodów partnerskich poprzez poprawę integracji i współpracy przy wspólnej obsłudze systemów bezzałogowych.
Cel 2. Wsparcie dla badań i rozwoju w celu zwiększenia poziomu automatyzacji systemów bezzałogowych prowadzących do odpowiednich poziomów autonomii określonej przez walczących dla każdej platformy.
Cel 3. Szybsze przejście systemów technologii bezzałogowych z zakresu badań i rozwoju do rąk walczących.
Cel 4. Osiągnięcie większej interoperacyjności pomiędzy kontrolą systemów, komunikacją, danych, transmisji danych i ładowności/pakietów wyposażenia misji bezzałogowych systemów, w tym TPED (zadaniowości, przetwarzania, eksploatacji i rozpowszechniania).
Cel 5. Wspieranie rozwoju i realizowania polityki, standardów i procedur umożliwiających bezpieczne i skuteczne operacje między systemami załogowymi i bezzałogowymi.
Cel 6. Wdrożenie ujednoliconych i ochronionych, pozytywnych środków kontroli bezzałogowych systemów i związanego z nimi uzbrojenia.
Cel 7. Zapewnienie możliwości testowego wsparcia organizacji bezzałogowych systemów, które są skuteczne, odpowiednie i mogące przetrwać.
Cel 8. Poprawa bieżącego procesu logistycznego dla wsparcia bezzałogowych systemów."




str 3, "Marynarka inwestuje w ograniczoną liczbę systemów USV i UUV ze zdolnościami rozminowywania dla rozwoju floty taktycznej. Dostateczne inwestycje w naukę i technologię zostały poczynione w celu zapewnienia, że po tym jak koncepcje operacyjne niezbędne do optymalizacji integracji UMV dojrzeją, przejście do zdolności operacyjnej będzie łatwo osiągalne. Pierwszą platformą wykorzystującą te osiągnięcia będzie przybrzeżny statek bojowy, który będzie wykorzystywał bezzałogowe pojazdy podmorskie, powierzchniowe i latające. Nadrzędnym celem przeprowadzania przyszłych operacji przeciwminowych jest "wycofanie marynarza z pola minowego”." [...] str 4. "Po pierwsze, do 2010 roku, jedna trzecia samolotów operacyjnych oddziałów uderzeniowych dalekiego zasięgu powinna być bezzałogowa, a po drugie, do 2015 r. jedna trzecia naziemnych pojazdów bojowych przyszłości powinna być bezzałogowa."

Dokument zakłada dwa kluczowe kroki rozwoju bezzałogowych technologii. Pierwszym krokiem jest budowa systemu dla możliwości sterowania pojazdami i budowa floty. Drugim kluczowym krokiem jest powolny proces przekazywania coraz większej ilości zadań dronom, które będą mogły być realizowane bez udziału człowieka. Rozwój tego procesu ma zakończyć się pełną autonomią dronów, robotów i wszelkiego typu innych maszyn.


Na stronie 8 dokumentu czytamy “Ponieważ systemy bezzałogowe będą się rozwijały dalej i dalej w kierunku pełnej autonomii, pokładowe czujniki, które umożliwią systemom na ich własną organiczną percepcję będą mogły przyczynić się do poszerzenia świadomości pola bitwy, niezależnie od ich wyznaczonej misji podstawowej. W istocie, w pełni autonomiczne bezzałogowe systemy będą w stanie, w przyszłości, realizować zadania świadomości pola bitwy. Ten obszar zdolności nadaje się do zadań i misji prowadzonych wspólnie między domenami, a także pojedynczych domen.”


str 10. “Ponieważ działania DoD muszą być zgodne z prawem konfliktów zbrojnych, jest wiele kwestii wymagających rezolucji związanych z wykorzystaniem broni przez systemy bezzałogowe. Przez dłuższy okres przyszłości, decyzja pociągnięcia za spust lub odpalenia rakiety z bezzałogowego systemu nie będzie w pełni zautomatyzowana, ale pozostanie pod pełną kontrolą osoby obsługującej. Wiele aspektów sekwencji strzelania będzie w pełni zautomatyzowanych, ale decyzja o strzale nie będzie prawdopodobnie w pełni zautomatyzowana dopóki prawne, zasady zaangażowania i względy bezpieczeństwa zostaną dokładnie zbadane i rozwiązane.”

Tak więc przyszłość wydaje się być jasno określona. Systemy pojazdów bezzałogowych będą w pełni autonomiczne, nie tylko pod względem orientacji w terenie i podejmowania decyzji co do realizacji misji ale również pod względem strzelania do celów, przede wszystkim ludzkich.


Maszyny bezzałogowe, które planuje się wprowadzić do roku 2035 obejmują:
Samoloty: zwiadowcze/szpiegowskie, bojowe, transportowe, bombowce, samoloty lądujące na lotniskowcach.
Chelikoptery: do rekonesansu /szpiegowskie, bojowe, transportowe.
Oraz: Autonomiczne spadochrony/paralotnie, mikro pojazdy powietrzne, sterowce, sterowce hybrydowe, sterowce wyposażone w radary.

Pojazdy naziemne: Wielozadaniowe, przeciwminowe, transportowe/logistyczne, czołgi, miniczołgi, wozy pancerne, pojazdy pomocy radiologiczno/biologiczno/chemiczno/nuklearnej, humanoidalne roboty, minipojazdy, pojazdy do rozbrajania bomb, pojazdy do rekonesansu, maszyny budowlane, pojazdy do ewakuacji rannych żołnierzy.

Pojazdy morskie: Pojazdy przeciw okrętom podwodnym, statki do rozbrajania min, zwiadowcze pontony, statki zwiadowcze, przeciwminowe pojazdy podwodne, podwodne pojazdy ofensywne. 



"Ochrona jest jednym z obszarów, który ma szczególne zastosowanie dla  bezzałogowych systemów. Wiele zadań związanych z ochroną można scharakteryzować jako nudne, niebezpieczne i brudne. Te rodzaje zadań są idealnie dla przydzielenia ich systemom bezzałogowym. Wraz z tym jak przyszłość umożliwi większą automatyzację w odniesieniu zarówno do nawigacji i manipulacji, bezzałogowe systemy będą w stanie wykonać takie zadania jak gaszenie pożarów, odkażenia, bezpieczeństwo operacyjne baz wojskowych, bezpieczeństwo instalacji w bazach, budowanie przeszkód i  przepraw, poszukiwanie i inspekcja personelu oraz pojazdów, rozminowywanie i neutralizacja min, bardziej wyrafinowane rozbrajanie materiałów wybuchowych, ekstrakcja ofiar i ich ewakuacja oraz odmowy dostępu na morzu."



Zainteresowanych odsyłamy do pełnej publikacji, do której link znajduje się na końcu strony. Konkludując ten dokument, który obejmuje jedynie oficjalne projekty i ogólną ścieżkę rozwoju technologii pojazdów bezzałogowych wydaje się, że za dwie dekady zrealizuje się koszmar twórców filmu "Terminator". Szeroka gama problemów jakie pojawią się w wyniku rozwoju tych technologii jest trudna do określenia, niemniej jednak w pełni autonomiczne roboty mogące zabijać ludzi nie zarysowują pozytywnego obrazu.


Link do publikacji: LINK


Przyszłość dronów: Zautomatyzowane zabijanie.  |  Ustawa otwiera drogę do wdrożenia 30,000 obserwacyjnych dronów na terenie USA.   | Unia Europejska będzie szpiegowała rolników poprzez satelity i samoloty bezzałogowe. |  Skynet, robotyka i globalne trendy strategiczne.  Internet Rzeczy. 2025.  |  NBIC. Wizja świata w 2025 roku. | Dlaczego przyszłości nas nie potrzebuje. |


Więcej na ten temat

 Komentarze

Musisz być zalogowany, aby móć komentować. Jeżeli nie posiadasz konta zarejestruj się.
 
Nazwa użytkownika
Hasło
 

Więcej
Globalne trendy

DAMIEN. USA szykuje się na kosmiczną kolizję.

DAMIEN. USA szykuje się na kosmiczną kolizję.

Od kilku miesięcy w prasie astronomicznej pojawiają się prace sugerujące zbliżanie się do układu słonecznego dużego obiektu,...

Globalne Trendy Strategiczne 2014-2045. #2

Kontynuacja artykułu: Globalne Trendy Strategiczne 2014-2045. #1Automatyka i praca.Rosnąca liczba usług może zostać zautomatyzowana...

Globalne Trendy Strategiczne 2014-2045. #1

Znikające zawody do roku 2030. 50% zawodów ulegnie komputeryzacji.

Pola bitwy 2050.


Sylwester z migrantami w Malmo, Szwecji:



Co się robi za nasze pieniądze w Głównym Inspektoracie Sanitarnym:

W co inwestować w czasach niepewności. Wykład Tradera 21:

Jesz genetycznie modyfikowaną żywność? To obejrzyj to:


Multimedia

‪Historia politycznej poprawności‬.

‪Historia politycznej poprawności‬.

Poprawność polityczna, która obecnie przyjmuje coraz bardziej destruktywne formy dla społeczeństw na świecie nie jest jak to wielu...

Fotografie i reportaże: Bilderberg 2016.

Niniejsza strona poświęcona jest zjazdowi Grupy Bilderberg 2016 który odbędzie się pomiędzy 9 a 12 czerwca w hotelu Taschenbergpalais...

Toksyczne ubrania.

Geoinżynieria 2. Pogoda jako broń.

Fotografie i reportaże: Bilderberg 2015.

kontakt e-mailowy:
© 2010 PRISON PLANET.PL  |  Wszelkie prawa zastrzeżone