W niniejszym artykule prezentujemy wybrane cytaty z publikacji "Globalne Trendy Strategiczne 2011-2040" armii brytyjskiej. Dokument ten jest bardzo podobny do wcześniej opisanego przez nas wydania z
2007 roku "Globalne trendy strategiczne 2007-2035." dlatego niniejszy artykuł zawiera wcześniej nie poruszane istotne informacje i jest niejako dopełnieniem pierwszego.
Artykuł ten będzie podzielony na dwie części. W pierwszej poruszamy zagadnienia konfliktów oraz roli miast i państw do roku 2040. W drugiej części będzie omówiona ekonomia oraz nauka i technologia.
Link do dokumentów
: LINKKonflikty:Radykalizacja.Nowe formy ekstremizmu i terrorystycznej przemocy mogą pojawiać się zarówno lokalnie, jak i
na arenie międzynarodowej. Na przykład w Chinach polaryzacja struktur społecznych i nierówności
pomiędzy elitami a pracownikami w miastach i wsiach mogą stać się źródłem konfliktu. W konsekwencji, w Chinach mogą powstać nowe formy radykalizacji wśród miejskich pracowników, których liczba wynosi już ponad 120 mln. Pracownicy ci zostali sprowadzeni do miast z terenów wiejskich mamieni perspektywą lepiej płatnej pracy, jednak mają oni problemy z otrzymaniem takich samych praw jak ludzie żyjący w miastach.
Zielony terroryzm.134. Grupy ekologów, które urosły w siłę w krajach rozwiniętych.[...] Te grupy mogą wywierać znaczący wpływ i mogą rozwijać się w politycznej niszy globalnych ruchów. Niektóre "zielone" grupy i grupy "new age -nowej ery" mogą odwoływać się do działań bardziej bezpośrednich a nie tylko politycznej agitacji, w skrajnych przypadkach może to obejmować przemoc.
Wojna psychologiczna.81. Operacje wojskowe będą koncentrować się na wywieraniu wpływu na ludzi. Mimo jednoczącego efektu globalizacji, ludzie z odmiennych kultur będą nadal działać i myśleć inaczej, w zależności od osobistego i grupowego kontekstu. Stąd, wiedza i zrozumienie tego w jaki sposób ludzie z różnych kultur myślą; jakimi operują symbolami, motywami, wiadomościami, etykietami i praktykami, w jaki sposób działają systemy wzajemności lub pokrewieństwa są potrzebne aby ustalić w jaki sposób tworzą one głęboką lojalność i zobowiązania społeczne. Odpowiednie grupy będą obejmować krajową opinię publiczną, kluczowych liderów regionalnych i populację, koalicje partnerów, diaspory i szerszą opinię międzynarodową. Podczas konfliktu i konfrontacji, większość aktorów położy znaczny nacisk na techniki psychologiczne, a nie tylko fizyczne. Wszystkie działania wojskowe, w tym użycie siły, będą nadal projektowane pod kątem wywarcia wpływu i będą planowane i realizowane zgodnie z linią narracji kampanii. Technologia umożliwi rozwój rozległych sieci społecznych, które z kolei pomogą pomnożyć możliwości tych, którzy chcą osiągnąć wpływ poprzez dystrybucję nagranych obrazów. Ten obraz, w połączeniu z prostą płynną narracją, może kształtować zarówno lokalną jak i globalną percepcję wydarzeń.
Obecne i przyszłe miejsca potencjalnych konfliktów.69. Poniżej zamieszczona mapa pokazuje bieżące szacunki demograficzne, niedobory wody, żywności, i spadki plonów. [druga mapa] Zacieniony obszar stanowi region, gdzie 2 lub więcej problemów się pokrywa. Obecne konflikty zostały również naniesione na mapę, choć bezpośrednie przyczyny i skutki są domniemane, istnieje duży stopień korelacji. [trzecia mapa] Mapa poniżej jest prognozą tych samych zmiennych do roku 2040 i pokazuje, że wiele stref konfliktów może się rozszerzyć na Europę Środkową i Wschodnią Azję. Spowoduje to wyzwania dla państw w tych regionach i może zwiększyć prawdopodobieństwo konfliktu. Obszar zaznaczony na żółto reprezentuje dalszy rozwój wielu stref konfliktu w gęsto zaludnionych regionach zagrożonych klimatycznym wpływem cofania się wybrzeża.
Mapy potencjalnych konfliktów do 2040. Mapy są zbieżne z geostrategią podboju Azji opracowaną przez Zbigniewa Brzezińskiego. Więcej na ten temat pod tym
LINKIEM:

W następstwie terrorystycznych ataków 9/11, częstość występowania konfliktów zbrojnych wzrosła w kontraście do okresu końca zimnej wojny. Do 2040, częstość występowania konfliktów zbrojnych jest mało prawdopodobne, aby odnotowała tendencję spadkową i prawdopodobnie wzrośnie, napędzana przez wiele czynników. Po pierwsze, uni-polarny zdominowany przez USA porządek świata już zaczął ewoluować ku bardziej wielobiegunowemu podziałowi władzy i ten proces będzie kontynuowany. Takie zmiany mogą mieć pozytywny wpływ, zmuszając państwa do znalezienia wielostronnych rozwiązań dla wspólnych problemów. Do roku 2040, polityczne i religijne ideologie, które będą oferować populistyczne lub agresywne scenariusze mogą wzrastać na znaczeniu. Wszystkie te czynniki nasilą się podczas okresu światowej recesji gospodarczej. Inne czynniki, mogą łagodzić niektóre z zagrożeń. Na przykład, wspólne i skuteczne globalne instytucje rządowe i współzależność gospodarcza mogą mieć działanie stabilizujące. Jednak w sumie jest mało prawdopodobnym aby te czynniki zdecydowanie zmniejszyły częstość występowania konfliktów.
Środowiskowe/ekologiczne wojny.Środowiskowe/ekologiczne wojny będą w stanie wykorzystać transportowanie i rozprzestrzenianie się ludzkich i roślinnych patogenów poprzez uwolnienie zdalnie sterowanych hybrydowych owadów-maszyn lub owadów, w celu spowodowania fizycznych, a następnie finansowych strat. Takie metody mogą być stosowane do unieszkodliwiania lub jako śmiertelne patogeny atakujące ludzi. Zapewni to możliwości utrzymywania władzy państwom lub ich pełnomocnikom oraz ugrupowaniom terrorystycznym.
Metody modyfikacji/kontroli pogody będą nadal badane. Ich celem jest uzyskanie większej ilości wody, zmniejszenie uszkodzeń gradowych, wyeliminowanie mgły, lub uzyskanie innych podobnych praktycznych rezultatów w zależności od potrzeb.
Manipulacja pogodą może mieć wpływ na zmiany w warunków działania, ograniczenie lotów, generowanie słabej widoczności, zapewnianie jednocześnie ukrycia i zakłócenia linii komunikacyjnych. Zmiany pogody mogą mieć również wpływ na morale. Analiza Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) wykazała, że zwiększenie opadów i operacje tłumienia gradu mogą mieć znaczące korzyści ekonomiczne. WMO Atmospheric Research and Environment Programme zauważa, że istnieje kilka operacyjnych programów rozpraszania mgły, wzmacniania opadów deszczu i śniegu, jak również zahamowania opadu gradu.
Miasta/Państwa:58. Miasta.Potężne handlowe miasta, takie jak Szanghaj czy Mumbai, mogą coraz bardziej wpływać na swoje państwa, a w niektórych przypadkach mogą odwołać się od podważania kontroli państwowej. Podobnie, międzynarodowe rozwiązania w zakresie zarządzania mogą doprowadzić do tego aby mechanizmy władzy, tradycyjnie będące w rękach państw, migrowały w górę do instytucji wielostronnych i ponadnarodowych. Urbanizacja będzie kontynuowana, a niektóre miasta mogą stać się ważnymi ośrodkami władzy, chociaż inne, szczególnie te położone w słabych państwach są narażone na niepowodzenie w zarządzaniu i niestabilność. Miasta będą bardziej ze sobą powiązane poprzez komunikację i infrastrukturę transportową, przyciągając globalne gospodarcze, polityczne i finansowe elity, które skorzystają z łatwego dostępu do globalnej sieci.
91.
Upadek kluczowego państwa. Nagłe załamanie kluczowego państwa zagrozi regionalnej i globalnej stabilności. Na przykład, upadek jednego z głównych państw zajmującego się eksportem węglowodorów, takiego jak Nigeria, Iran, Arabia Saudyjska czy Rosja, miałby lokalne i regionalne konsekwencje, zaburzając globalne dostawy energii. Wpłynęłoby to na światowe rynki energii powodując rozległe gospodarcze, społeczne i polityczne dyslokacje. Podobnie wewnętrzne napięcia, które wywołałyby niestabilność w Chinach miały by wpływ na światową gospodarkę zakłócając ją przez równoczesny spadek popytu na surowce i ograniczoną podaż.
Rola państwa. Państwa będą nadal podstawową jednostką w stosunkach międzynarodowych, choć będą musiały stawić czoła wyzwaniom a uprawnienia im nadane będą się różnić. Większość państw zachowa władzę nad pełnym spektrum działań, podczas gdy inne, takie jak te w UE, dobrowolnie pozbawią się niektórych elementów władzy na rzecz instytucji regionalnych i ponadnarodowych. Inne kraje, takie jak niektóre państwa w Afryce, będą miały bardzo mało realnej władzy. Transnarodowe ruchy i grupy pozostaną wpływowe, prawdopodobnie dalej osłabiając niektóre aspekty władzy państwowej. Różne poziomy kontroli organów władzy nad państwem skomplikują zdolność państw do osiągania i utrzymywania wielostronnych partnerstw i porozumień. (patrz relacje w UE Bruksela-Państwa-Regiony)
Super-zróżnicowanie kulturowe. Kraje, które zachęcają do imigracji jako sposobu na rozwiązanie problemów braku rąk do pracy
lub braku wykwalifikowanych pracowników z dużymi grupami pracowników tymczasowych i długoterminowych, będą doświadczać "super-zróżnicowania kulturowego", które może stanowić wyzwanie dla społecznej spójności i stabilności gospodarczej. [...] Brak zarządzania migracją może nałożyć znaczne ograniczenia na zasoby (ludzkie) w krajach docelowych i tranzytowych, a także przyczynić się do napięć społecznych.
Miasta-Rola rodziny. Przepływ osób podążających za możliwościami zarobkowymi i bezpiecznym środowiskiem stworzy bardziej kosmopolityczne skupiska ludności co zmieni również charakter i funkcję rodziny. W połączeniu ze wzrostem świadomości kulturowej i trwałą globalną migracją, społeczne bariery mogą zaniknąć wraz z większym zrozumieniem i zachęcaniem do międzykulturowych związków. Jednak niektóre grupy będą starały się utrzymać swoją tradycyjną tożsamość i dziedzictwo poprzez ustanowienie zasad i praktyk, które uniemożliwiają taką kulturową transformację.
Zmniejszenie płodności, nieformalne partnerstwo i coraz większa liczba mieszkańców miast mogą wpłynąć na zmniejszenie wielkości rodzin, jednak problemy na rynku mieszkaniowym mogą prowadzić do bardziej rozbudowanych form życia rodzinnego w jednym domu, prawdopodobnie z zależnościami międzypokoleniowymi.
Społeczeństwa z głęboko ustalonymi strukturami kulturowymi oraz normami będą narażone na największe napięcia w obliczu konkurencyjnej kulturowo transformacji. wraz z tym jak niektóre sektory i pokolenia będą starały się utrzymać swoje tradycje, podczas gdy inne będą chciały przyjąć nowsze konwencje i praktyki, z którymi zapoznali się poprzez zwiększenie dostępu do systemów komunikacji.
Czytaj dalej >>>| Globalne trendy strategiczne 2007-2035. Witamy w koszmarze przyszłości. | Implikacje zmian demograficznych do roku 2050. | Nanotechnologia, genetyka, informatyka w perspektywie do 2025 r. Raport NBIC. | Obywatele i “szoki strategiczne”. |
Film: Geoinżynieria- Co oni rozpylają? "What in the world are they spraying?"