Od wynalezienia telewizji około 60 lat temu
była ona oczerniana przez wielu jako szkodliwa dla mózgu dziecka. Oskarżenia istnieją prawie tak długo jak samo medium, jednak zyskały na znaczeniu wraz z nadejściem przedszkolnego programu w roku 1970, kiedy nauczyciele poinformowali, że dzieci zaczynały szkołę z
"pięciominutową zdolnością skupienia uwagi."Wstępne badania naukowe nie poparły ich zaniepokojenia. Wczesne i spójne dowody wykazały korzyści edukacyjne przedszkoli i wysokiej jakości programów edukacyjnych. Jednak od tego czasu krajobraz medialny, zmienił się znacząco. Typowe dziecko w 1970 roku zaczynało oglądać telewizję w wieku 4 lat, spędzając przed nią od 3 do 4 godzin dziennie, natomiast obecnie typowe dziecko zaczyna oglądać telewizję w wieku 4 miesięcy i jest zaangażowane w oglądanie mediów do 8 godzin dziennie. To kazało odróżnić dzisiejsze pokolenia dzieci określając ich mianem
"cyfrowych tubylców", ponieważ są one zanurzone w mediach od urodzenia, w przeciwieństwie do ich rodziców, którzy byli
"cyfrowymi imigrantami."
Badanie wskazujące na to, iż oglądanie telewizji jako dziecko prowadzi do trwałych zaburzeń zachowania uwagi w wieku starszym:
[...] Oprócz tempa pokazywania zdarzeń [w programach TV], cechy formalne obejmują montaż i cięcia. Niektóre ujęcia zmieniają się więcej niż 3 razy na minutę, podczas gdy inne mają większą ciągłość. Hipoteza przestymulowania opiera się na teorii, że surrealistyczne tempo i sekwencjonowanie niektórych programów może obciążać mózg lub jego części, co prowadzi do krótkoterminowych (lub długoterminowych) deficytów. Chociaż efekt ten został wykazany w badaniach u zarówno niemowląt jak i małych dzieci to pozostaje kontrowersyjny.
Badanie wskazuje, iż oglądanie TV w wieku 1-3 prowadzi do zaburzeń w zachowaniu uwagi w wieku 7 lat:
Ten numer gazety Pediatrics przedstawia wyniki małego eksperymentalnego badania, które wykazało, że dzieci, które oglądały 9 minut dynamicznej kreskówki miały zaburzenia funkcji wykonawczych w odróżnieniu do dzieci, które były przydzielone do zadań rysowania lub oglądania telewizji edukacyjnej.
Badanie wskazujące na impakt kreskówek na funkcje wykonawcze (9 minut oglądania kreskówek ma natychmiastowy negatywny wpływ na funkcje wykonawcze u dzieci):
Link do oryginalnego artykułu:
LINK(przypis prisonplanet.pl
Więcej informacji na temat wpływu telewizji na umysł człowieka można znaleźć w artykule
Kontrola umysłu. Jak to działa?. Oprócz technicznych zagadnień istnieje również potężny problem z treściami które są przyswajane przez dzieci, które daleko wykraczają poza granice dobrego smaku i rozsądku. Niech przykładem będzie
masowo oglądany film pt. Czas na Przygodę.
| Kontrola umysłu. Jak to działa? | Granie w gry typu Call of Duty zwiększa ryzyko choroby Alzheimera. | Film: Szok i trwoga. Masowe procesy manipulacji. | Propaganda. Jak to działa? | Umysł nie posiada zapory. Wstęp do wojny technotronicznej. |
Zimbardo: Uzależnienie od pornografii i gier wideo prowadzi do "kryzysu męskości". | Cyfrowa demencja. | Pod wpływem brutalnych gier wideo zmieniają się obszary funkcji kognitywnych mózgu. | Pornografia i wojna kulturowa. | Szkoła Frankfurcka i przyszłość kultury. | Sądy moralne mogą być zmieniane za pomocą pola magnetycznego. |