Justin Elliott i Mark Mazzetti, NY Times
USA
2013-12-11
Zgodnie z nowo ujawnionymi dokumentami, nie ograniczając swojej działalności do ziemskich realiów, amerykańscy i brytyjscy szpiedzy przeniknęli światy fantasy World of Warcraft i Second Life, prowadząc nadzór i zbierając dane w grach online z których korzystają miliony ludzi na całym świecie.
[...] Według dokumentów, ujawnionych przez byłego pracownika Agencji Bezpieczeństwa Narodowego Edwarda J. Snowdena szpiedzy tworzyli fikcyjne postacie by podsłuchiwać i próbować rekrutować informatorów, a także by gromadzić dane i treści komunikacji między graczami.
[...] Gry online mogą wydawać się nieszkodliwe, ostrzegał tajny dokument NSA z 2008 roku, ale mają potencjał, aby być "bogatą docelową siecią łączności" dając podejrzanym przez wywiad "możliwości, aby ukryć się na widoku." Wirtualne gry "to okazja!” oświadcza inny dokument NSA z 2008 roku.