Iron mountain report | Cele/zadania wojny | Substytuty zadań wojny: kryteria | Substytuty zadań wojny: modele | Substytuty zadań wojny: ocena |
EKONOMIA | Wojny dały dawnym i teraźniejszym społeczeństwom możliwość stabilizacji i kontroli gospodarki narodowej. Żaden inny system kontroli nie był do tej pory sprawdzony, w złożonej nowoczesnej ekonomii. Żaden też nie był porównywalny w zakresie i skuteczności. | Akceptowalny z ekonomicznego punktu widzenia zastępczy system dla wojny, który będzie wymagał porównywalnych nakładów środków dla bezproduktywnych celów. Wydatki na ten cel powinny być porównywalne z wydatkami na cele wojskowe odpowiednie do wielkości i złożoności każdego społeczeństwa. Taki system celowego “marnotrawstwa” musi mieć charakter niezależny od normalnej ekonomi kierującej się podażą i popytem; musi być przedmiotem arbitralnej kontroli politycznej. | a) kompleksowy program poprawy dobrostanu społecznego, skierowany na maksymalną poprawę ogólnych warunków życia ludzkiego. b) gigantyczny kosmiczny program badawczy, którego celem są nieosiągalne założenia. c) pernamentny, zrytualizowany , bardzo rozbudowany system rozbrojenia i jego kontroli, oraz warianty takiego systemu. | Nie można oczekiwać aby model poprawy dobrostanu społecznego pozostał poza normalnym trybem gospodarki. Po zakończeniu fazy inwestycji kapitałowych w system, jego wartość może być tylko tymczasowa. Program badań kosmicznych spełnia obydwa kryteria i powinien być zbadany bardziej szczegółowo, w kontekście potencjalnych efektów na inne cele wojny. "Opracowanie systemów kontroli”, choć pozornie atrakcyjne, są niezgodne z podstawowym założeniem tj. przejściem do fazy “pokoju”. Wariant “nieuzbrojonych sił”, podlega pod tą samą krytykę co system ”poprawy dobrostanu społecznego”. |
POLITYKA | Możliwość zaistnienia stanu wojny jest fundamentem stabilnego państwa/rządów; dostarcza podstawę do ogólnej akceptacji władzy politycznej. Pozwala również na utrzymanie w społeczeństwie podziałów klasowych oraz podporządkowanie obywatela instytucjom państwowym, na mocy uprawnień związanych z ciągłością wojny i pojęciem narodowości. Żadna nowoczesna grupa rządząca nie była w stanie utrzymać wyborców, po tym jak utraciła trwale wiarygodność w realność zewnętrznego zagrożenia. | Żywotny polityczny substytut wojny musi postulować ciągły stan zewnętrznego zagrożenia w społeczeństwie o charakterze i stopniu wystarczającym do wymogów organizacji i akceptacji władzy politycznej. | a) Wszechobecne praktycznie wszechmocne międzynarodowe siły policyjne. b) ustanowienie i uznanie pozaziemskiego zagrożenia. c) globalne zanieczyszczenia środowiska d) Fikcyjni alternatywni wrogowie. | Podobnie jak "Opracowanie systemów kontroli rozbrojenia”, systemy globalnej wszechobecnej policji nie są zgodne z zakończeniem systemu wojen. Wariant “nieuzbrojonych sił” posiadających nieograniczone uprawnienia w nakładaniu sankcji gospodarczych może być rozszerzony do ustanowienia wiarygodnego zewnętrznego zagrożenia. Rozwój dającego się zaakceptować zagrożenia ze strony "kosmosu, przypuszczalnie w połączeniu z programem badań kosmicznych jako zastępczego systemu kontroli ekonomicznej, wydaje się być mało obiecujący pod względem wiarygodności. Model globalnego zniszczenia środowiska nie wydaje się wystarczająco elastyczny do ustanowienia natychmiastowej kontroli społecznej, z wyjątkiem niepożądanego przyspieszenia aktualnych trendów degradacji środowiska; To z kolei rodzi pytania o akceptację polityczną. Nowe, mniej regresywne formy tworzenia “fikcyjnych wrogów”, wymagają dalszych badań. |
SOCJOLOGIA | W znanej nam historii, wojna, za pośrednictwem instytucji wojskowych, wyjątkowo dobrze służyła społeczeństwom, będąc niezbędnym medium kontrolującym nieposłuszeństwo społeczne i inne formy zachowań aspołecznych. Wojna jako najgroźniejsze z zagrożeń dla życia samego w sobie i jako jedyny środek w łagodzeniu społecznych organizacji, odgrywała również rolę innego typu: mianowicie system wojny, otwierał proces przez który motywacyjne siły rządzące ludzkimi zachowaniami zostały przetransformowane na siły społecznej lojalności. Zapewniały więc one wysoki stopień spójności społecznej niezbędny do przetrwania narodów. Żadna inna instytucja lub grupy instytucji, w nowoczesnych społeczeństwach, nie spełniały z powodzeniem tych funkcji. | Po pierwsze, w czasie pernamentnej nieobecności wojny, muszą powstać nowe instytucje, które będą skutecznie kontrolować społecznie destrukcyjne segmenty społeczeństwa. Po drugie, w celu dostosowania fizycznej i psychicznej dynamiki zachowań ludzkich do potrzeb organizacji społecznej, musi powstać wiarygodny substytut wojny, generujący w jednostkach wszechobecne, zrozumiałe poczucie lęku przed śmiercią. | SYSTEM KONTROLI a) uruchomienie programów pochodzących z modelu Korpusu Pokojowego. b) Nowa, wyrafinowana forma niewolnictwa. SYSTEM MOTYWACYJNY. a) Wzmożenie zanieczyszczenia środowiska. b) Nowe religie i mitologie. c) Zorientowane społecznie krwawe spektakle (Blood games). d) Różne połączenie tych form. | SYSTEM KONTROLI Różne typy substytutów, można opracować na podstawie modelu Korpusu Pokojowego. Jednak wydają się one niewystarczające dla zakładanego zakresu działań. Proponowane są dalsza badania w tym zakresie. Niewolnictwo w nowoczesnej, technologicznej, eufemistycznej formie, może okazać się bardziej efektywną i elastyczną instytucją w tym zakresie SYSTEM MOTYWACYJNY. Mimo że żadnego z proponowanych substytutów wojny jako gwaranta społecznej lojalność nie można odrzucać, każdy przedstawia poważne i szczególne trudności. Wzmocnienie zagrożeń dla środowiska, może zwiększyć poczucie ekologicznego zagrożenia; tworzenie mitów w oderwaniu od substancji smolistych/"gazów cieplarnianych", nie może być możliwe ze względów politycznych. Celowe krwawe spektakle i rytuały mogą znacznie łatwiej być opracowane niż wprowadzone w życie. Instytucja łącząca w sobie te funkcje z poprzednimi (środowisko, mitologia), mogła by funkcjonować w oparciu o precedens zorganizowanych etnicznych represji. Warianty tego modelu powinny być brane pod uwagę. |
EKOLOGIA | Wojna była najważniejszym ewolucyjnym narzędziem do utrzymania zadowalającej równowagi ekologicznej między ogółem populacji ludzkiej i produktami dostępnymi dla jego przetrwania. Narzędzie to jest unikalne dla gatunku ludzkiego. | Substytut dla wojny w swojej funkcji jako unikalny system kontroli populacji, musi gwarantować jej przetrwanie, lub poprawię gatunku w odniesieniu do zasobów dostarczanych przez środowisko. | Kompleksowy program zastosowania eugeniki. | Jedyny znaczący problem w zastosowaniu adekwatnego substytutu wojny opartego na eugenice test ten związany z czasem. System ten nie może być w pełni wdrożony do momentu pełnej transformacji w okres pokoju, co wiąże się poważne z ryzykiem ekologicznej katastrofy. |
KULTURA I NAUKA | Orientacja sztuki na wojnę ustalała zawsze podstawowe normy wartości w sztuce. W nauce ta orientacja służyła za podstawowe źródło motywacji i technologicznego postępu. Koncepcje wg. których sztuka wyraża wartości niezależnie od własnych form, oraz że sukces w dążeniu do wiedzy ma wewnętrzną wartość społeczną, od dawna są akceptowane w nowoczesnym społeczeństwie; rozwój zarówno sztuki jak i nauki w okresie wojny był następstwem równoległego rozwoju w przemyśle zbrojeniowym. | Substytut dla funkcji wojny jako wyznacznika wartości kulturowych, musi ustanowić podstawię socjologicznego i moralnego konfliktu o równie istotnej sile i zakresie. Substytut motywacji poszukiwania wiedzy naukowej musi być wzbudzany poprzez porównywalnie silne poczucie wewnętrznej konieczności. | KULTURA Nie zaproponowano żadnej nowej instytucji w tym zakresie. NAUKA. Opracowywanie wtórnej problematyki z zakresu badań kosmicznych, modeli poprawy dobrostanu społecznego lub eugeniki. | KULTURA Żaden wiarygodny substytut mający zastąpić funkcję wojny nie został jeszcze zaproponowany. Można jednak spekulować, że potrzeba przetrwania stabilnego społeczeństwa nie jest najważniejszą wartością. NAUKA. To samo można powiedzieć o funkcji wojny jako źródła do poszukiwania wiedzy. |