W dniu 28 lutego otrzymaliśmy pismo Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rozpoczęciu konsultacji publicznych projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810.
Jesteśmy oburzeni i zaniepokojeni nieprawdopodobną "fuszerką", błędami lub być może celowym działaniem urzędników Ministerstwa Rolnictwa (chodzi o załącznik do rozporządzenia – listę zakazanych odmian odmian kukurydzy MON810, który otrzymaliśmy).
Poniżej część z POMINIĘTYCH w załączniku do wspomnianego wyżej projektu Rozporządzenia 2019 (lista zakazanych odmian MON810):
1) a znajdujących się w aktualnym 37. pełnym wydaniu Wspólnego katalogu odmian kukurydzy GMO, tu: MON810: DKC6718YG ES Cajou YG ES Mayoral YG ES Paolis YG ES Zodiac YG Lesaka YG LG3711 YG PR31D61 SF4701T Tabala YG
2) oraz, przykładowo, znajdujących się w pierwszym, drugim, trzecim i czwartym suplemencie do 36. pełnego wydania (a jest tych suplementów siedem z 2018 roku oraz już dwa następne z 2019 r. do aktualnego, 37. pełnego wydania...) wykreślonych odmian (które jeszcze 3 lata mogą być w obrocie... i które powinny być na liście zakazanych odmian, jak w latach poprzednich!):
Dlaczego usuwa się z listy zakazanych odmian te odmiany, które zostały wykreślone ze Wspólnego katalogu w ciągu poprzednich 3 lat oraz na podstawie tegorocznego pierwszego suplementu do tego katalogu, poza tymi, których termin legalnego obrotu kończy się 30 czerwca 2020?
Bo: 1) Przecież, zgodnie z prawem UE, ich materiał siewny może być legalnie sprzedawany jeszcze przez 3 lata od wykreślenia.
2) Co więcej, ich materiał siewny, legalnie kupiony w tym 3-letnim okresie i oczywiście, wcześniej też, może być przechowywany przez lata i po dalszych kilku latach zastosowany do siewu... Po ilu latach? A po ilu latach zasiane ziarna zboża, przechowywane przez tysiące lat w grobach faraonów, wydały plon?
3) Ponadto kontrole sprawdzają tylko czy aktualnie zakazane odmiany nie zostały wysiane. I w ten sposób, w majestacie prawa, można siać odmiany niezawarte w liście zakazanych odmian, a których materiał siewny zakupiony wcześniej ileś lat temu został, z różnych powodów, zachowany.
4) Czyżby Ministerstwo miało pewność, tzn. sprawdziło, że żaden z producentów kukurydzy, dotychczasowych i potencjalnych, nie stosował i nie zamierza stosować materiału siewnego żadnej z rejestrowanych lub usuniętych z katalogu odmian GM kukurydzy MON810? Bo, jak na razie, to kontrolowano jedynie 3-5% (!!!) hodowców kukurydzy.
5) Przecież Ministerstwo samo, tworząc załącznik – listę zakazanych odmian do rozporządzenia RM w 2018 r., przyjęło następujące zasady, cytujemy z Uzasadnienia do ostatecznej wersji Rozporządzenia RM z 30 marca 2018 (wersja RM-110-39-18):
DOMAGAMY SIĘ NATYCHMIASTOWEGO SKORYGOWANIA PROPONOWANEGO ROZPORZĄDZENIA i LISTY ZAKAZANYCH ODMIAN KUKURYDZY MON810 oraz przekazania tych informacji do publicznej wiadomości.
Realizacja interesu Polski i deklarowanego od lat stanowiska kolejnych rządów wymaga, by zeszłoroczna lista była uzupełniana o nowo dodawane do Wspólnego katalogu odmiany kukurydzy MON810, bez żadnych wykreśleń.
DOMAGAMY SIĘ UKARANIA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE DOKUMENTU PEŁNEGO BŁĘDÓW, czego konsekwencje poniesie całe społeczeństwo, które jednoznacznie, w zdecydowanej większości jest przeciwne uprawom GMO.
DOMAGAMY SIĘ niezwłocznego przystąpienia do prac nad zmianą ustaw: o nasiennictwie i ustawy o GMO i wprowadzenia do nich zapisów o bezwarunkowym ustawowym zakazie obrotu nasion GMO i upraw GMO na terytorium RP.
DOMAGAMY SIĘ sprawozdań z kontroli przeprowadzanych w latach 2013-2018 na podstawie rozporządzeń zakazujących uprawy GMO w Polsce: tzn. ile było kontroli, kto je prowadził i z jakim rezultatem?
Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi - ICPPC 34-146 Stryszów 156, Poland tel./fax +48 33 8797114 biuro@icppc.pl, www.icppc.pl, www.gmo.icppc.pl, www.eko-cel.pl