Wielka Brytania zakazuje pokazywania stereotypów dotyczących płci w reklamach.
Daily Caller
USA
2019-06-23
Od zeszłego tygodnia w Wielkiej Brytanii zamieszczanie reklam zawierających stereotypy dotyczące płci w celu sprzedaży produktów jest zakazane.
„Nasze dowody pokazują jak szkodliwe stereotypy dotyczące płci w reklamach mogą przyczyniać się do nierówności społecznych, obarczających wszystkich kosztami.” powiedział Guy Parker, prezes brytyjskiego Urzędu ds. Standardów Reklamy (ASA). „Mówiąc prościej, odkryliśmy, że niektóre obrazy w reklamach mogą z czasem odgrywać rolę w ograniczaniu potencjału ludzi. To w interesie kobiet i mężczyzn, naszej gospodarki i społeczeństwa, reklamodawcy powinni omijać te przestarzałe stereotypy, a my jesteśmy zadowoleni z reakcji przemysłu.”
ASA nie przedstawiła szczegółowej definicji stereotypu płci w reklamie. Zamiast tego oświadcza ogólnie: „Reklamy nie mogą zawierać stereotypów dotyczących płci, które mogą powodować szkodę lub poważną lub powszechną obrazę.”
Poszczególne przykłady, w których stereotypy dotyczące płci są zabronione, obejmują:
„Reklama przedstawiająca mężczyznę z nogami na stole i członków rodziny tworzących bałagan w domu, podczas gdy kobieta jest wyłącznie odpowiedzialna za sprzątanie bałaganu.
Reklama przedstawiająca mężczyznę lub kobietę, którzy nie osiągnęli konkretnego zadania ze względu na swoją płeć, np. niezdolność mężczyzny do zmiany pieluch; niezdolność kobiety do parkowania samochodu.
Jeżeli reklama zawiera osobę o budowie ciała, która nie pasuje do ideału stereotypowo powiązanego z płcią, reklama nie powinna sugerować, że ich budowa ciała jest istotnym powodem, dla którego nie odnoszą sukcesu, na przykład w życiu romantycznym lub towarzyskim.
Reklamy promujące transseksualistów są oczywiście coraz bardziej powszechne i nie ma w nich "nic złego":
Reklama, która ma na celu podkreślenie kontrastu między stereotypową osobowością chłopca (np. śmiałość) a stereotypową osobowością dziewczyny (np. opieka), musi być traktowana z ostrożnością.
Reklama skierowana do nowych mam, która sugeruje, że wyglądanie atrakcyjnie lub utrzymywanie domu w idealnym porządku jest priorytetem w stosunku do innych czynników, takich jak ich samopoczucie emocjonalne.
Reklama, która umniejsza pozycję mężczyzny za wykonywanie stereotypowo „kobiecych” ról lub zadań”.